Åsikts-Evelina

Jag har kommit fram till min åsikt angående hysterin om Bjästa-händelsen. This is the deal: sen SVT sände Uppdrag granskning om detta har folk blivit helt galna, joinat/startat facebook-grupper hit och dit och tror att dom har en aning om vad som pågår. Bara för att SVT säger något så lyssnar hela Sverige och skaffar en åsikt.. Källkritik, hallå? Sen så har ju öviksborna koll på detta och har lagt det bakom sig eftersom det hände för ett år sen. Nu har resten av Sverige också uppmärksammat det och ältar det, IGEN. Sen att folk har åsikter om något som man inte vet och lägger sig i skit som man inte har en aning om är också dumt. Som en klok klasskamrat sa: "Vafan bryr sig utomstående för? Vi har en domstol i Sverige som avgör, låt dom dömma!" Sjukt clever. Jag håller med till max!
Bara för att jag är på åsiktshumör så satt jag och läste på vk.se och reagerade lite. Det har arrangerats en skolstrejk för skolungdomar i Umeå. Elever från tre skolor gick idag och strejkade i stadshuset för att skolorna har för kalla lokaler. Jag blev själv inbjuden till strejken ett flertal gånger via facebook och telefon. Och varför gick jag inte dit? Jag skall förklara! Östra gnällde om att det va för kallt innan jul och det gjordes en mätning. Den mätningen gjordes när det var brutalt kallt, dvs typ -26 utomhus. Vid den tidpunkten hade jag typ 18-19grader i vår lägenhet. Klagade jag? Nej. Jag klädde på mig!! Det är inte konstigt att det är kallare än så i en skola. Stadshuset (som man jämför med) är en mindre lokal och kräver mindre energi för att värmas upp. Dragonskolan är garanterat mycket större och har fler dörrar som det springs i hela tiden och det är bannemig inte ens ett uns konstigt att det är kallare. Sen anser jag själv att det är en otroligt stor MYTT att man blir "okoncentrerad" av att det är för kallt. Men det är bara min åsikt. Sen är det ju fint att elever som gnäller faktiskt gör något bra av det, istället för att bara gnälla bakom ryggen. Som exemplet med Ung Vänsters samarbete med Elevrådet om att Mimer/Dragonskolan har för kalla lokaler. Vaktmästarna blev totalt överraskade eftersom INGEN gått till dem och sagt att det var för kallt. Bra? Nej.
Jag är f.ö. nästan lite kär min kapitalistiska vän och hans åsikter. Han kommenterade hela strejkjippot med: "VARFÖR skaffar sig inte dessa små gnälliga ungdomar ett jobb så dom kan KÖPA varmare kläder?". Han har sin charm!
Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0